ile müdahale edilmesi için orduya yesil ışık yakıldı ama ordunun ve donanmanın elinde o ana kadar tank ve asker çıkarması yapabilecek bir çıkarma filosu yoktu tankları limanlarda gemilerden vinç yardımları ile çıkarmayı bile düşünenler oldu isede terk müdahale hava kuvvetlerinden geldi bu akınlarda hava pilot
cengiz topel'in rumlar tarafından uçagının düşürülmesinin akabinde işkence ile sehit edilmesi konuyu dahada derinleştirmiş 1964-1974 arası orduyu başarılı bir şekilde çıkarma yapabilecek imkan ve kabiliyetler kazandırmaya çalışılmıştır bu vesile ile italyadan helikopterler almanya ve abd'den sınırlı ve yaslı üç büyük 4 küçük çıkarma gemisi ing. 6 çok eski çıkarma gemisi alınmış batının ve nato'un türkiyeye biçtigi rol donanma gücünde çıkarma filosuna yer vermesine gerek olmadıgı bir roldu çıkarma gücü istiyen türkiye nato için degil kendi çıkarları için istediginden çok zorlamalarla birkaç adaedi geçmeyen ufak bir güç bulundurmakta idi
1964-1973 yılları arası ordunun dışarıdan tenin edebildigi çıkarma güçü sunlardır
abd'den........... 1 adet ertugrul lst gemisi
almanya2dan ....2 adet sançaktar lst gemisi
abd'den.............4 adet ç-201 sınıfı lcu
ingilter'den.........6 adet mk4(II dünya savaşından kalma) lst botu
ayrıca kara kuvvetleri ulaştırma sınıfının elinde 1950 başlarında 7adet temin edilmiş dünya savaşından kalma
mk3 lst bulunmakta idi
müttefiklerin bize yapabilecekleri yardım ancak bukadardı ki durumun ciddiyeti ve zamanında giritte yasanan çok acı faciaları bilen devletimiz elini tasın altına koyarak sadece bir senede taskızak ve gülcük tersanelerinde çok ivedi olarak lcu ,lcm ve lst botları nı kendisi yapmaya kara verdi bu botlar suanki muhtesem çıkarma gücümüzün temelini oluşturacak botlar idi
ç 107 sınıfı için ingiltereden alınmış mk 4 botlarının planlarının geliştirerek imal edildiler bu surette mk 4 yani ç101-106 botları zamanın gereksininlerine uygun hale dönüştürüldüler dış görünüşleri %40 degişti
ç301 lcm botları batının mk 5 lcm diye bildigi almanya fıransa gibi ülkelerin de kullandugı botların gövdeleri aynı köprü üsstü biraz farklı bir şekilde imal edildiler
konumuz olan tcg ç 205 lcu gemileri abd'nin 1610lcu gemilerinin planlarının geliştirilmesi bize uygun hale getililmesi ile imaledilmiş bu filo 1967 yılından hemen sonra hzır hale getirilmiş mersin ve iskenderun arasında yapılan sayısız tabbikat ile piyade,tank ulaştırma ve donanma bu yeni araçları çok iyi kullanmayı ögrenmiştir
aslen abd imali olan sancaktar ve bayraktar alman donanmasından 70 başlarında alınmıştır
l401ertugrul1973 yılında donanmaya katılmış ve kendisinden istenileni misli miktarda fazlasıyla vermiştir
ç201-202-203-204 lcu botları 1964 yılında geldiler son gemi 1987 yılımda hizmet dışı kaldı
ing.alınan mk 4 gemileri ilk geldiklerinde bu şekildeydi bilahere tadilatla sekilleri çok degişti 80 başlarına kadar görevde kaldılar
tcg ç-107 bu sınıfın ilk gemisi mk 4 botlarından geliştirilmişti gemileri yapan tersane yada dönemime göre görünüşleri degişiklik gösterir ç 120kadar bu şekilde imal edildiler 130lu seri daha uzun 140 seri hem uzun hemde kaöprü üsttü degişti çift uskur kullanılmaya başlandı
mk 5 lcm sınıfından imal edilen botlar ilk olarak 1966 daha sonra 1987 yılında imal edildiler tip olarak üç guruba ayrılırlar
1610 sınıfı lcu tiinden geliştirilmiş taşkızak imali ç205 sınıfından ç-214 bu gemiler 1966-1996 yıllarında hizmet verdiler
lvcp botları doanmada sadece lst gemilerimize baglı vasıta botu olarak görev yapmaktadırlar
ulastırma sınıfının elinde bulunan ve 80 başlarına kadar görev alan mk 3 sınıfı ulastırma 14 botu
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder